torsdag 14 november 2013

Jag vill ha mera tid!

Det är stor skillnad på hur mycket tid jag har att lägga ner på julpyssel i år jämfört med ifjol. Då var jag föräldraledig på heltid och fördrev tiden med att pyssla själv eller tillsammans med barnen. I vårt hus hade de första små jultecknen börjat synas redan och jag tyckte det var så kul. I år jobbar jag heltid och jag hinner knappt drömma om allt jag skulle vilja göra.
 
 
 
 
När jag var hemma om dagarna kunde jag ju ta något litet hörn här och där och göra i ordning och gå ner i källaren och hämta upp någon liten låda med något jag ville pynta med. T.ex. så kom dessa halmtomtar som hänger i bakgrunden och som jag fått i födelsedagspresent av mamma, upp tidigt.
 
 

 
 
I vardagsrummet hade vi en liten minigran hela advent som jag fick byta ut en eller två gånger innan det var dags att ta in den stora granen. En liten ljusslinga och några stickade julkulor var allt som behövdes i den lilla granen för att fixa stämningen. Julkulorna hade jag förövrigt hunnit sticka under hösten då. Barnen hade också ett eget tomtelandskap att leka vid med ett pepparkakshus som vi gjorde för tomtarna att bo i. På något vis måste jag hinna med att få till ett liknande landskap i år åt barnen.
 
 
Tack för titten!

2 kommentarer:

  1. Tid är verkligen en bristvara när man jobbar heltid och har småbarn. Förstår precis hur du känner. Var så för mig för några år sen. Det gäller att hitta en balans i sina måsten. Jag skulle vilja ha en extra semestermånad under december.
    Jag tycker du har en jätte fin blogg.
    /Kirsi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Om jag hade ett annat jobb där det skulle vara lättare att vara ledig en period skulle jag ta ut föräldraledighet den här tiden på året. Som lärare är det dock lite svårt tyvärr. Det är vid den här tiden, precis som på våren, man har som mest att göra på jobbet också.

      Radera