måndag 23 november 2015

Pepparkaksdeg

Nu har startskottet för årets julbak gått. Jag och min mellantjej fixade pepparkaksdegen idag som nu ligger i kylskåpet och "gottar till sig".
 
 
 
 
Jag använder alltid min moster Annas recept som ger de godaste pepparkakorna tycker jag. Riktigt tunna ska man kavla dem, så tunna att de knappt att gå få upp från bänken och på plåten.
 

 
 
Mycket kryddor är det i degen också så det är riktigt kryddstarka kakor.
 

 
 
Jag har inte riktigt bestämt när vi ska baka pepparkakorna men jag funderar på att tjuvstarta själv imorgon kväll när mina tre flickor somnat. Degen är så stor att det är en heldagsjobb att baka ut hela den på en gång. Om jag bakar av en del av degen imorgon kan tjejerna få baka på onsdag efter skola/förskola. Ingen av dem har någon aktivitet inbokad den eftermiddagen/kvällen så därför passar det bra då.
 

 
 
Imorgon får jag ta fram alla kakmått och se över dem om de kanske behöver diskas. Jag har mängder med kakmått eftersom mormors gamla kakmått blev kvar här när vi köpte huset efter henne och morfar och sen är mammas kakmått här också. Barnen har dessutom hunnit att få en hel del egna så det är flera burkar fulla ute i tvättstugan. Kul med mycket att välja på även om jag brukar göra flera plåtar åt gången med samma motiv för att få lite fart på bakandet.
 
 
Tack för titten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar